Monday, February 21, 2011

UNSUR-UNSUR KESIHATAN DALAM ISLAM

percayalah kepada tuhan,dalam kesatuannya dan setiap sesuatu yang datang adalah atas kehendaknya.sedikit penyakit datang sebagai dendaan kepada tingkah laku yang tidak senonoh dan sebahagian pula datang sebagai ujian bagi hambanya untuk mengamati samaada mereka berdaya tahan menerimanya,dia menghantar yang baik dan yang buruk,miskin dan kaya,yang tidak berkeupayaan dan yang sihat.dia memberi penghormatan dan mengaibkan.dia memberi kuasa dan dia memberi kelemahan,permasalahan dan kesenangan.
  sebagai tuhan bagi manusia,dia mempunyi kuasa bagi menguji hamba-hambanya dan juga untuk memikat mereka,untuk memastikan samaada mereka berlaku benar kepadanya dari arah petunjuknya atau sekiranya mereka menyimpang dan bertukar perlakuan atau sekiranya mereka bertingkah laku baik dan kekal sebagai hambanya dalam semua situasi.ini adalah kepercayaan 'qadar',kepercayaan bahawa kita adalah  dibawah arah ketuhanan dan peraturannya dan bahawa  kesemua kejadian yang berlaku,atas kehendak tuhan.kewajaran yang membelakangi ini, adalah satu ujian bagi hambanya untuk mengamati samaada mereka bertingkah laku baik dan menghormatinya selalu,dibawah apa jua peraturan.
  sekarang semua orang makan sehingga kenyang dan juga mereka mahu banyak lagi.tanpa berhenti mereka akan makan gula-gula dan coklat.ini adalah perangai binatang; sentiasa sibuk dengan tubuh fizikal setiap masa dengan makan,minum,merokok sehingga masanya tiba untuk tidur.mereka tidak akan memberi perut berehat.sebab utama penyakit adalah perut yang kenyang,maka berpuasa adalah sememangnya pengubatan yang utama.
  akhirnya seseorang mesti memastikan kualiti yang mereka makan.hari ini adalah sukar untuk mencari sesuatu yang tiada hormon didalam nya.daripada luar ia nampaknya baik tetapi ia penuh dengan hormon,sebab mengapa banyak hormon digunakan adalah kerana manusia mengunakan 90% daripada sumber semulajadi.bagi membolehkan kita berpuas hati dengan keperluan yang bertambah,baja semula jadi tidak mencukupi lagi.
  kerugian yang besar adalah sebab bagi sebahagian penyakit dan sekiranya manusia dapat menukarkan itu,penyakit akan berkurangan dengan cepatnya.dan adalah baik untuk membeli dikedai makanan kesihatan.makanan disana tiada hormon dan harga. yang tinggi akan mengelakan  orang daripada membazir.
   pertamanya adalah penting untuk bersabar dan kemudiannya bila anda makan, makan sedikit sahaja,jangan terlalu banyak dan jangan membazirkan apa-apa dan makan makanan semulajadi daripada kedai kesihatan makanan.
   bila anda menyediakan makan buat biasanya dengan tujuan yang baik, makan dengan tangan kanan,ini adalah sunnah nabi muhammad saw sebab syaitan makan dengan tangan kirinya dan akan membinasakan diri.
kebersihan adalah sangat penting,jikalau tidak ada perlindungan terhadap penyakit.guna air bagi setiap kali,bila pergi ketandas dan juga sebelum makan,seseorang mesti mencuci tangan,mulut dan muka.air adalah asas bagi kehidupan dan semakin banyak ianya digunakan semakin sihat seseorang.ambil garam sebelum dan selepas makan,secubit adalah mencukupi,ia dapat menghindarkan daripada banyak penyakit kerana ia dapat memudahkan penghadaman.ini adalah keunggulan tuhan yang datang kepada kita melalui nabi-nabi.
  adalah menjadi sunnah agar tidak tidur atas perut.adalah baik untuk tidur di sebelah kanan atau atas bahagian tubuh belakang,sama mengadap kiblat( arah kedudukan kiblat) atau meletakan kepala anda ke arah tersebut.orang yang beriman yang telah menyera diri kepada tuhan,akantidur atas bahagian tubuh belakang jangan benar bayi atau kanak-kanak tidur atas perut mereka.
   bagi gigi anda mestilah mengunakan miswak.juga kumur mulut sebanyak mungkin dengan air dan juga gunakan serbuk gigi yang dibuat daripada garam dan abu.juga bila dibicarakan tentang penjagaan gigi adalah lebih baik mengunakan bahan semulajadi daripada mengunakan bahan kimia misalnya ubat gigi.
sekian wasallam....

No comments:

Post a Comment